Hulphond

In onderstaande hulpmiddelenfiche vindt u informatie over de aard en het gebruik van het hulpmiddel en richtlijnen die helpen om een vraag voor terugbetaling efficiënt af te handelen.

In de onderdelen ‘Beschrijving van het hulpmiddel’, ‘Voor wie is het hulpmiddel bestemd?’ en ‘Met welke hulpmiddelen kunt u dit hulpmiddel niet combineren?’, vindt u informatie over de mogelijkheden voor terugbetaling van het hulpmiddel. In de beschrijving wordt gedefinieerd welke hulpmiddelen en aanpassingen onder deze referterubriek horen. In het deel ‘Voor wie is het hulpmiddel bestemd?’ wordt aangegeven voor wie en onder welke omstandigheden het VAPH met deze referterubriek standaard een tegemoetkoming voorziet. Als uw situatie niet overeenkomt met een van de situaties die hier beschreven zijn, maar de noodzaak, werkzaamheid, doelmatigheid, gebruiksfrequentie van het hulpmiddel zijn toch aangetoond in functie van de handicap, kan het VAPH eveneens tegemoetkoming geven voor het hulpmiddel.

Meer informatie over de terugbetaling van hulpmiddelen vindt u in het deel ‘Hulpmiddelen’ op de website van het VAPH.

De gevraagde hulpmiddelenfiche (#2563 Hulphond) is niet geldig op de gevraagde datum (vandaag). Onderstaande versie van de fiche was geldig van 2017-11-28 tot 2019-06-30.

Beschrijving van het hulpmiddel

Hulphonden assisteren personen met een motorische beperking, vaak rolstoelgebruikers. Zij hebben tot specifieke taak de autonomie en de zelfredzaamheid van hun baasje te bevorderen. Ze leren o.a. spullen oprapen die het baasje heeft laten vallen, deuren en kasten openen en weer sluiten, medicijnen of de telefoon aanbrengen, kledingstukken helpen aan- of uittrekken, hulp halen in noodsituaties...

Voor wie is het hulpmiddel bestemd?

  1. Personen met een ernstig of volledig functieverlies in beide onderste ledematen:
    • met een matig functieverlies in beide bovenste ledematen die voorwerpen kan hanteren;
    • die voor verplaatsingen binnenshuis langdurig en definitief gebruik maken van een rolstoel of een scooter;
    • die zonder toezicht alleen in de woning verblijven;
    • voor wie eenvoudige aanpassingen om de deur te openen (handgreep (fiche handgrepen en beugels),of ernstig klapscharnieren (buiten fiches) ...) niet volstaan of niet mogelijk zijn;
    • die dagelijks voorwerpen uit kasten, frigo, ... nodig hebben maar ze niet zelf kunnen nemen van een bereikbare plaats uit de kast.

Refertebedrag, refertetermijn, procedure, gebruik bij vergunde zorgaanbieder of ouderinitiatief, zeer uitzonderlijke zorgbehoefte

Refertebedrag
28.000,00 euro
Refertetermijn
8 jaar
Vereenvoudigde aanvraagprocedure
Niet mogelijk
Terugbetaling bij gebruik bij vergunde zorgaanbieder of ouderinitiatief
Mogelijk
Zeer uitzonderlijke zorgbehoefte
Mogelijk

Extra informatie

Welke attesten en verslagen voegt u toe om de aanvraag te ondersteunen?

Toelichting

Dankzij een hulphond kan de persoon met een motorische handicap zelfstandiger functioneren en hoeft hij minder een beroep te doen op hulp van derden.

Een hulphond kan voorwerpen zoals schoenen, een telefoon, een jas ... op aanwijzing herkennen en terugbrengen naar de persoon. De voorwerpen kunnen op de grond liggen, op een tafel, in een kast of in een andere ruimte. De voorwerpen kunnen zowel groot als klein zijn. Ook breekbare voorwerpen zoals een bril zijn geen probleem. Een hulphond kan ook voorwerpen aan bekenden of aan vreemden geven of wegbrengen of ergens in doen.

Een hulphond kan zowel gewone deuren als schuifdeuren openen, open houden en sluiten. Soms is daarvoor een aanpassing nodig zoals een stuk touw aan de klink hangen. Deuren die anders openen dan de hond gewend is of deuren waarop de hond geen grip kan krijgen met zijn muil of poten, kunnen problemen geven.

Een hulphond kan liftknoppen bedienen, lichten aan- en uitdoen, kranen openzetten ...

Een hulphond kan mensen in de omgeving waarschuwen door te blaffen of door ze te gaan halen. Hij kan ook een alarmsysteem bedienen.

Een hulphond kan ook bijkomende vaardigheden aanleren in functie van de mogelijkheden en de beperkingen van de persoon met een handicap:

Voor veel activiteiten bestaan er ook technische hulpmiddelen (aan- en uitkleedhulpen, omgevingsbedieningssystemen, oprichthulpen ...). Soms kan een hond die technische hulpmiddelen vervangen.

Voor sommige activiteiten die de hulphond kan uitvoeren, bestaan er geen technische hulpmiddelen:

Bij de aanvraag

Bij de aanvraag voor tegemoetkoming moet een dagschema met probleemactiviteiten in kaart gebracht worden. Per activiteit moet beschreven zijn:

Volgende activiteiten worden best meer specifiek in kaart gebracht:

Bij de aanvraag voor tegemoetkoming moet duidelijk aangetoond worden:

Terugbetaling bij co-ouderschap

De hulpmiddelen of aanpassingen uit deze hulpmiddelenfiche kunnen gemakkelijk meegenomen worden en worden geen tweede keer terugbetaald omwille van co-ouderschap.