Hulphond
In onderstaande hulpmiddelenfiche vindt u informatie over de aard en het gebruik van het hulpmiddel en richtlijnen die helpen om een vraag voor terugbetaling efficiënt af te handelen.
In de onderdelen ‘Beschrijving van het hulpmiddel’, ‘Voor wie is het hulpmiddel bestemd?’ en ‘Met welke hulpmiddelen kunt u dit hulpmiddel niet combineren?’, vindt u informatie over de mogelijkheden voor terugbetaling van het hulpmiddel. In de beschrijving wordt gedefinieerd welke hulpmiddelen en aanpassingen onder deze referterubriek horen. In het deel ‘Voor wie is het hulpmiddel bestemd?’ wordt aangegeven voor wie en onder welke omstandigheden het VAPH met deze referterubriek standaard een tegemoetkoming voorziet. Als uw situatie niet overeenkomt met een van de situaties die hier beschreven zijn, maar de noodzaak, werkzaamheid, doelmatigheid, gebruiksfrequentie van het hulpmiddel zijn toch aangetoond in functie van de handicap, kan het VAPH eveneens tegemoetkoming geven voor het hulpmiddel.
Meer informatie over de terugbetaling van hulpmiddelen vindt u in het deel ‘Hulpmiddelen’ op de website van het VAPH.
Beschrijving van het hulpmiddel
Hulphonden assisteren personen met een motorische beperking, vaak rolstoelgebruikers. Zij hebben tot specifieke taak de autonomie en de zelfredzaamheid van hun baasje te bevorderen. Ze leren o.a. spullen oprapen die het baasje heeft laten vallen, deuren en kasten openen en weer sluiten, medicijnen of de telefoon aanbrengen, kledingstukken helpen aan- of uittrekken, hulp halen in noodsituaties...
Voor wie is het hulpmiddel bestemd?
- Personen met een ernstig of volledig functieverlies in beide onderste ledematen:
- met een matig functieverlies in beide bovenste ledematen die voorwerpen kan hanteren;
- die voor verplaatsingen binnenshuis langdurig en definitief gebruik maken van een rolstoel of een scooter;
- die zonder toezicht alleen in de woning verblijven;
- voor wie eenvoudige aanpassingen om de deur te openen (handgreep (fiche handgrepen en beugels),of ernstig klapscharnieren (buiten fiches) ...) niet volstaan of niet mogelijk zijn;
- die dagelijks voorwerpen uit kasten, frigo, ... nodig hebben maar ze niet zelf kunnen nemen van een bereikbare plaats uit de kast.
Refertebedrag, refertetermijn, procedure, gebruik bij vergunde zorgaanbieder of ouderinitiatief, zeer uitzonderlijke zorgbehoefte
- Refertebedrag
- 28.000,00 euro
- Refertetermijn
- 8 jaar
- Vereenvoudigde aanvraagprocedure
- Niet mogelijk
- Terugbetaling bij gebruik bij vergunde zorgaanbieder of ouderinitiatief
- Mogelijk
- Zeer uitzonderlijke zorgbehoefte
- Mogelijk
Extra informatie
Welke attesten en verslagen voegt u toe om de aanvraag te ondersteunen?
- offerte van de gemachtigde assistentiehondenschool
- attest van de gemachtigde assistentiehondenschool
- chipnummer van de geattesteerde assistentiehond
Toelichting
Dankzij een hulphond kan de persoon met een motorische handicap zelfstandiger functioneren en hoeft hij minder een beroep te doen op hulp van derden.
Een hulphond kan voorwerpen zoals schoenen, een telefoon, een jas ... op aanwijzing herkennen en terugbrengen naar de persoon. De voorwerpen kunnen op de grond liggen, op een tafel, in een kast of in een andere ruimte. De voorwerpen kunnen zowel groot als klein zijn. Ook breekbare voorwerpen zoals een bril zijn geen probleem. Een hulphond kan ook voorwerpen aan bekenden of aan vreemden geven of wegbrengen of ergens in doen.
Een hulphond kan zowel gewone deuren als schuifdeuren openen, open houden en sluiten. Soms is daarvoor een aanpassing nodig zoals een stuk touw aan de klink hangen. Deuren die anders openen dan de hond gewend is of deuren waarop de hond geen grip kan krijgen met zijn muil of poten, kunnen problemen geven.
Een hulphond kan liftknoppen bedienen, lichten aan- en uitdoen, kranen openzetten ...
Een hulphond kan mensen in de omgeving waarschuwen door te blaffen of door ze te gaan halen. Hij kan ook een alarmsysteem bedienen.
Een hulphond kan ook bijkomende vaardigheden aanleren in functie van de mogelijkheden en de beperkingen van de persoon met een handicap:
- de persoon ondersteunen om te gaan zitten, recht te staan, te gaan liggen;
- de persoon omrollen, overeind trekken, zijn hand terugplaatsen;
- voetenplank van de rolstoel inklappen;
- kussen onder het hoofd doen, dekens afhalen als het te warm is;
- kleding uittrekken
- ...
Voor veel activiteiten bestaan er ook technische hulpmiddelen (aan- en uitkleedhulpen, omgevingsbedieningssystemen, oprichthulpen ...). Soms kan een hond die technische hulpmiddelen vervangen.
Voor sommige activiteiten die de hulphond kan uitvoeren, bestaan er geen technische hulpmiddelen:
- voorwerp ergens in doen of uithalen;
- dekbed terugslaan;
- voorwerpen in een andere ruimte gaan halen.
Bij de aanvraag
Bij de aanvraag voor tegemoetkoming moet een dagschema met probleemactiviteiten in kaart gebracht worden. Per activiteit moet beschreven zijn:
- hoe de activiteit wordt uitgevoerd en wat de problemen zijn;
- hoe de problemen nu worden aangepakt (menselijke assistentie, hulpmiddelen);
- waarom de huidige aanpak niet voldoet.
Volgende activiteiten worden best meer specifiek in kaart gebracht:
- voorwerpen weg- en terugbrengen: welke voorwerpen, in welke situatie, hoe vaak?
- deuren openen en sluiten: welke deuren
- iets uit een kast of lade nemen: wat, hoe vaak, kan orde het probleem oplossen?
- knoppen, schakelaars bedienen: welke?
- alarmeren: in welke situaties, hoe vaak?
- transfers uitvoeren: welke transfers, hoe vaak?
- aan- en uitkleden: welke kledingstukken?
Bij de aanvraag voor tegemoetkoming moet duidelijk aangetoond worden:
- dat de persoon in staat is om adequaat met de hulphond om te gaan;
- dat de omgeving het toelaat om een hulphond te houden;
- dat er voldoende ruimte is om de hulphond uit te laten;
- wie de hulphond zal opleiding/heeft opgeleid;
- welke taken de hulphond zal uitvoeren/uitvoert en hoe vaak;
- waarom menselijke assistentie of andere hulpmiddelen niet gekozen werden.
Terugbetaling bij co-ouderschap
De hulpmiddelen of aanpassingen uit deze hulpmiddelenfiche kunnen gemakkelijk meegenomen worden en worden geen tweede keer terugbetaald omwille van co-ouderschap.